Alles komt samen in de functie van bewonerscoördinator

Laura Triezenberg (27) is bewoners-coördinator bij Hemubo. En het blijkt dat haar werk veel raakvlakken heeft met haar twee eerdere jobs – al zou je dat niet meteen denken.

Laura heeft de mbo-opleiding ‘productie coördinator mode’ gedaan en liep stage in haar vakgebied.

Laura: “Ken je de film ‘The Devil Wears Prada’? Nou, zo is de modewereld dus echt. Heel hard, ook in Nederland. Ik was tijdens mijn stages verantwoordelijk voor de planning van de collectie van volgend jaar, dus wanneer alles in de winkels moest liggen. Ik onderhield het contact met fabrikanten, bestelde samples en nieuwe items. Ik deed eigenlijk alles wat niemand ziet, maar wat wel nodig is om de modewinkels te bevoorraden. Het werk vond ik leuk, maar de cultuur in deze bedrijfstak stond me niet aan. Ik heb dus een switch gemaakt naar een heel andere bedrijfstak, namelijk de makelaardij. Ik zat op de binnendienst, wat wil zeggen dat ik woningen die op de markt kwamen online zette. Later ging ik ook mee naar bezichtigingen en met bouwtechnische keuringen. Maar weet je wat het is: woningen verkopen zichzelf in deze tijd. Dus na twee jaar was de uitdaging er gewoon af en uitdaging heb ik wel nodig.”

Laura ontmoet bij het makelaarskantoor waar ze werkt Kim de Graaf. Zij vertrekt eerder nog dan Laura naar Hemubo om als bewonerscoördinator aan de slag te gaan. Door de positieve verhalen van Kim zit Hemubo al in het achterhoofd van Laura. Als dan ook nog vriendin Laura Hooper als werkvoorbereider bij Hemubo gaat werken, is Laura vastbesloten weer een nieuwe stap te wagen. Ze belt zelf Michel Visser, projectleider en verantwoordelijk voor de afdeling Bewonerszaken, en er is een vacature als bewonerscoördinator. Om goed te weten wat de functie precies inhoudt, loopt ze een dag mee op een project in Utrecht. Het bevalt uitstekend en na een tweede sollicitatiegesprek volgt een contract voor bepaalde tijd – inmiddels dus omgezet in een contract voor onbepaalde tijd.

Laura: “Het blijkt dus dat mijn werk als bewonerscoördinator toch veel overeenkomsten heeft met beide banen die ik eerder heb gehad. In de fashion ging heel veel van mijn werk over plannen en dat komt nu ook weer terug. In de makelaardij had ik veel te maken met toekomstige bewoners. Communicatie met de toekomstige bewoner én de verkopende partij was ontzettend belangrijk. Na de verkoop is het contact echter weer voorbij. Als bewonerscoördinator heb ik, gelukkig, veel langer en intensiever contact met bewoners. Dat is precies wat ik zo leuk vind, dat ik werk op projectbasis. Het gehele project, van warme opname tot oplevering en de nasleep van oplevering – namelijk schadeafwikkeling – zit ik op één en hetzelfde project. Je leert bewoners echt kennen, je weet wat er speelt achter de voordeur. Wat dat betreft ben ik ook maatschappelijk werkster. Dat geeft veel voldoening, dat ik echt iets kan betekenen voor de bewoner.”

Laura is gestart op een gigantisch renovatieproject van Mitros en Hemubo in Utrecht, dat is onderverdeeld in verschillende projecten. Ze startte op de CJ-dreven, vervolgens is ze naar de THEMA-dreven fase I gegaan en nu gaat ze naar de THEMA-dreven fase II.

Laura: “Ik vind het ontzettend leuk! Wij zitten met 5 bewonerscoördinatoren in een team en ieder heeft zijn eigen taak, al doet iedereen de warme opnames. Mijn tak van sport is schadeafwikkeling na oplevering. Binnen 24 uur na oplevering kan de bewoner schade melden. Binnen 7 werkdagen beoordeel ik de schade en binnen 14 dagen moet de melding zijn afgehandeld. Er zijn twee mogelijkheden. Als de schade inderdaad door ons toedoen is ontstaan, dan zorg ik ervoor dat de schade wordt hersteld. Het kan ook zo zijn dat de schade er al zat. Dan wordt het dus niet door ons afgehandeld. Ik doe dat onderzoek aan de hand van foto’s die vóór de renovatie door de uitvoerder zijn gemaakt. Ik voel me net een detective, heel leuk. Uiteraard zijn bewoners niet blij als een schademelding niet wordt opgepakt, maar dat is mijn werk. Gelukkig zijn de bewoners tijdens de warme opnames wel blij. Dan mogen ze bijvoorbeeld kiezen welke keuken ze willen, mag ik vertellen over alle verbeteringen die we gaan doorvoeren en hoe mooi het wordt en mag ik ze hulp aanbieden bij bijvoorbeeld verhuizen. Dat is altijd heel leuk. Dat is ook meteen de reden dat iedereen van ons sowieso ook de warme opnames doet. Ik zit in een geweldig team en er zijn mogelijkheden om te switchen naar een andere taak, bijvoorbeeld om de planning voor alle logeerwoningen te doen. Dat mag je aangeven. Maar ik zit voorlopig nog wel goed bij schade. Als ik verder in de toekomst kijk, wil ik wel een meer leidinggevende rol, het team aansturen. Toekomstdromen hebben is goed, vind ik.”

VIERKANT Laura Triezenberg 2
Meer nieuws

Geef een reactie