WOONZORG NEDERLAND EN HEMUBO WERKEN SAMEN VOOR DE BEWONERS!

Woonzorg Nederland en Hemubo werken samen voor de bewoners!

Woonzorg Nederland en Hemubo werkten samen aan het onderhoud aan Woonzorgcentrum De Marke-De Meenthoek in Huizen die in juli 2024 zijn gestart. De werkzaamheden zijn prachtig uitgevoerd en een gezellig opleverfeestje is georganiseerd door Cordaan voor bewoners en alle betrokkenen. Cordaan, verhuurder van de appartementen, de vaklieden van Hemubo en Woonzorg Nederland, de eigenaar van het complex, zijn
van de partij. Uw verslaggever pikt een frietje mee en spreekt o.a. met bewoners, vaklieden van Hemubo en medewerkers van Cordaan en Woonzorg Nederland. Woonzorg Nederland is een landelijke woningcorporatie specifiek voor senioren (55+) actief in 170 gemeenten en met zo’n 43.000 woningen in bezit. Daarvan verhuurt Woonzorg Nederland er 30.000 aan particulieren en 13.000 aan verzorgings- en verpleeghuizen. Cordaan is zo’n huurder.

Uitstekende samenwerking Woonzorg, Cordaan en Hemubo
Herman Kupper, senior technisch manager van Woonzorg Nederland: “Wij waren al langer van plan dit verzorgingstehuis op te knappen i.s.m. Hemubo waar wij een langdurige samenwerking mee hebben volgens het RGS model (Resultaat Gericht Samenwerken). Het eindresultaat mag er zijn. Ook de planning en de werkzaamheden zijn allemaal prima verlopen. De moeilijkheid zat in deze in het voortraject. Wij wilden nieuwe kozijnen met draai-kiep ramen realiseren maar daar was met de gemeente veel gesteggel over. Uiteindelijk zijn we daar uitgekomen.

Mijn complimenten gaan uit naar het team dat een topprestatie heeft geleverd, er is geen wanklank gevallen en dat is heel prettig. We hebben veel en constructief overleg met elkaar kunnen voeren en door de goede band ontstaat dan ook ruimte van je af te praten als een keer iets stroef verloopt.’’ Michaël Rotsburg, projectleider
Hemubo: “Helemaal in het begin was er wat onzekerheid over dit project en dat is begrijpelijk omdat we hier te maken hebben met een kwetsbare doelgroep. Maar toen we eenmaal aan de gang waren liep het op rolletjes. We hebben met name werkzaamheden buiten gedaan, we zijn maar één dagdeel bij de bewoners thuis geweest. Het hele project begon met het flora- en faunaonderzoek waarna we goede keuzes hebben kunnen maken hoe we zouden omgaan met vleermuizen, mussen en zwaluwen. Vervolgens zijn we begonnen met het voegwerkherstel, reinigen en hydrofoberen (het waterafstotend maken van de gevel). We hebben spouwankers aangebracht. Alle PH-schuiframen hebben we vervangen door draai-kiep ramen met HR++ glas en ventilatieroosters. We hebben de gevels nageïsoleerd, screens aangebracht die werken op zonnecollectoren en buiten- en binnen schilderwerk van kozijnen en draai-kiep ramen uitgevoerd. Een mooie klus, het ziet er weer prachtig uit en het kan voor de komende minimaal 10 jaar mee.’’

Arjen de Jong, projectleider Cordaan: “Ik kan beamen dat dit project heel goed is verlopen. We hebben een actieve bewonerscommissie die er bovenop zit. Wilma de Hoop is woonconsulent vanuit Cordaan en was bijvoorbeeld elke vrijdag in de kantine aanwezig om bewoners met vragen te helpen. Er was onder hen uiteraard wat spanning omdat de kozijnen eruit moesten, maar het liep goed en viel ook voor de bewoners allemaal heel erg mee. We hebben in dit woonzorgcentrum te maken met twee derde senioren en één derde zware zorg. Dan heb je gewoon extra maatregelen te treffen. Goede afstemming met ons zorgpersoneel, extra uitleg aan de bewoners en een uitvoerige zeer duidelijke communicatie. Door de isolerende maatregelen gaan de energielabels omhoog al zijn de resultaten van de nieuwe labels nog onbekend. Feit is dat onze bewoners dit absoluut gaan merken in comfort. Door glasisolatie hebben de bewoners ook minder last van het verkeer. Om dit alles te vieren genieten wij samen met de bewoners van een heerlijk frietje in de zon.”

Voor de bewoners hebben we onze uiterste best gedaan
Mevrouw Vlek is woonachtig in Woonzorgcentrum De Marke-De Meenthoek en meneer Vlek is op bezoek bij zijn vrouw om dit feestelijke moment mee te vieren. Meneer Vlek komt hier dagelijks, soms wel meerdere keren per dag. Mevrouw Vlek kwam hier enkele jaren geleden nog dagelijks om bewoners met dementie of die alleen waren te bezoeken en nu woont ze zelf op de afdeling voor mensen met dementie. Medebewoners zoeken nu haar op, dat is een bijzondere wending. Mevrouw Vlek: “Het is goed gegaan hoor, de werkzaamheden. Ik heb het goed hier.” Meneer Vlek vult zijn vrouw aan: “Het is erg mooi geworden en wat ik belangrijk vind is dat er duidelijke informatie was over wat wanneer zou gebeuren. De communicatie zou ik redelijk noemen.”

Charles Beijne is huismeester vanuit Cordaan en was nauw betrokken bij de communicatie met bewoners. Charles: “Ik ben volledig gericht op de bewoner en zijn of haar woning. Ik ben het aanspreekpunt voor de bewoner en kleine dingen probeer ik zelf te doen; het leegmaken van een vensterbank bijvoorbeeld. Daarnaast ben ik het doorgeefluik. Voor we begonnen heb ik met Arjen het gehele project planmatig bekeken. Daarna hebben we alle betrokkenen op de hoogte gesteld van wat er ging gebeuren. Daar hebben de bewonerscoördinator van Hemubo Raysa Isabella en de woonconsulent Wilma de Hoop uiteraard ook aan bijgedragen.

Raysa Isabella: “We hebben extra veel aan de communicatie voor bewoners gedaan. We hebben een brochure gemaakt met alle informatie. Daarna hebben we in de hal en bij de lift een grote poster gehangen met de werkzaamheden, de mate van overlast en wat er van bewoners zelf, of hun familie, werd verwacht. Elke week werd de poster vervangen voor een nieuwe up-to-dateposter. En daarnaast hebben we vele huisbezoeken gedaan, van deur tot deur. De bewoners hebben weinig overlast ervaren van de werkzaamheden en ik durf wel te stellen dat er zeker ook bewoners waren die juist de reuring van het onderhoud heel gezellig vonden. Ze hielden het goed in de gaten. Als er bijvoorbeeld een vleermuiskast was gevallen door de wind werd het meteen gemeld. Ik heb zelf ook een fijne tijd gehad hier omdat oudere bewoners, die al één en het ander te stellen hebben gehad in het leven, nuchter kijken naar overlast. Het was uitermate goed geregeld, bijvoorbeeld door de schoonmaakploeg die letterlijk achter de werkzaamheden naar binnen liep. Voor bewoners met medische beperkingen was extra zorg geregeld en we hebben actief het netwerk van de bewoner aangesproken voor een afsprakenkaart (A-4 formaat) op de koelkast en tafel van de bewoner te leggen met ons 06-nummer en de vraag of ze contact met ons wilden opnemen. Daar hebben familie en vrienden veel gehoor aan gegeven waardoor wij nog beter konden inspelen op de wensen van deze bewoners.”

Herman Kupper: “Wij zijn ontzettend tevreden met het resultaat, de samenwerking met zowel Cordaan als met Hemubo. Iedereen heeft zijn beste beentje voorgezet om het voor de bewoners zo goed mogelijk te laten verlopen.”

 

an links naar rechts: Charles Beijne, John Pinas, Michaël Rotsburg, Herman Kupper, Arjen de Jong.
Meer nieuws